Bygg varemenyen
Varemenyen er et viktig ledd i nettbutikken. Nettkunder kan fort forlate nettstedet dersom de ikke liker navigeringen, så bruk litt tid på å gjøre denne riktig. Her er en kort oppsummering over ulike punkter man må ta hensyn til:
- Varemenyen bygges opp av varekategorier.
- Ikke bygg varemenyen med mer enn tre nivå.
- Merke er en egen kategori, og benyttes ikke som varekategori.
- Sett deg inn i kunden sine sko, og bygg en brukervennlig varemeny / varekategorier.
- Hver varekategori vil ha en landingsside i nettbutikken, og kan være en trafikkinndriver til nettbutikken din, så lag gode varekategori beskrivelser.
Opprett merkekategorier
Ved opprettelse av varer, så legges varer i vare- og merkekategorier. Vanlig praksis er derfor å opprette merkekategorier før man starter på varene. Det er også lurt å gjøre denne "jobben" i startfasen for promotering og salg av produkter via salgskanaler som Facebook, Instagram og Google Shopping krever at produkter blant annet er utstyrt med merke.
Opprett varer
Ved oppstart av nettbutikk, så vil man bruke mest tid på å legge inn varer i nettbutikken. I denne fasen er det viktigst å fokusere på:
- Varenavn
- Ingress
- Produktbeskrivelse
(Meta-Title blir automatisk satt lik Varenavn og Meta-Description blir automtaisk satt lik Ingress. I etterkant kan man endre meta-opplysninger uavhengig av varenavn og ingress.)
I startfasen, så vil det variere litt hvordan man ønsker å opprette varer. En "fersk" bruker vil gjerne starte med å legge inn en og en vare på varekortet i nettbutikken. De som er litt mer erfarne med nettbutikk-drift vil kunne gå rett på import av varer. Da vil vanlig arbeidsmetodikk være slik:
- Importer av varedata (standard Excel-mal)
- Ingress og innhold legges evt. inn i nettbutikken fremfor ved import
- Importer produktbilder (Ved å navngi bildene riktig, vil de legge seg automatisk på varekortet.)
- Legg varene i merke- og meny-kategori
Ferdigstilling av innhold
Forsiden, toppbanner og footer
Innhold som må ferdigstilles:
- Bannerbilder, kampanjebilder og større bilder som vises på forsiden.
- "Why buy" tekst - I nettbutikken finner du "why buy" tekst i toppbanner og på produktnivå. Eksempelvis → Fri frakt over kr 200,- → Fri retur → Lynrask levering.
- Footer tekst - I bunn av nettbutikken finner du footer. Husk å oppdatere footer tekst med riktig firmaopplysninger.
Webdokumenter (tekstsider)
Innhold som må ferdigstilles i nettbutikken:
- Faste webdokument - I nettbutikken er satt opp faste webdokument (tekstsider) for sidene "Hjem", "Betingelser", "Om oss" og "Kontakt". Dummy-teksten som ligger inne ved overlevering av nettbutikk må oppdateres med riktig informasjon. (Webdokumenter finner du under Arkiv > Webdokument.)
- Lage egne webdokument - Under sider som "Aktuelt" og "Blogg" vil man kontinuerlig lage egne webdokument. Innen lansering bør man lage minimum fire aktuelt / blogg artikler ettersom det oftest er fire aktuelt / blogg artikler synlig på forsiden.