Meny

Opprett en vare - varekortet

Innledning

Ved oppstart av nettbutikk, jobber man stegvis med varer på denne måten:

1. Bygg varemeny (varekategorier)
2. Legg inn merker (merkekategorier)
3. Opprett varer (varene blir på dette steget lagt i vare- og merkekategorier)

Denne hjelpeartikkel viser stegene rundt opprettelse av en vare på varekortet. 

Hvilken informasjon inneholder en vare?

Varen nedenfor inneholder anbefalt minimumskrav til en vare. I denne hjelpeartikkelen viser vi hvordan man oppretter denne varen:

Vare_vareinformasjon1_1.jpg

I bildet under vil du se at størrelse "M" er valg og da blir lagerstatus synlig på varen. EAN nummer ligger litt skjult under fanen "Informasjon", da dette er info som ikke er interessant for nettkunde. 

Vare_vareinformasjon_2.jpg

Varen er også registrert med høyde, bredde og lengde - for fraktberegning uten at dette er synlig for nettkunde. 

Steg for steg: Hvordan opprette en vare

1. Opprett varen med varenummer og varenavn

1. - 3.  Gå til Arkiv → Produkter → Varer

4. Stå på valgt varegruppe, trykk nytt produkt: 

Opprette en ny vare.jpg

5. Gi varen et navn 
(Varenavnet blir automatisk varens SEO tittel)

6. Gi varen et varenummer (SKU)

7. Opprett varen

Gi produkt sku og navn.jpg

2. Legg varen til meny-kategori(er) i nettbutikken.

Nå som varen er opprettet, kan vi velge en eller flere varekategorier varen skal tilhøre: 
(Varekategorier opprettes før man oppretter varer.)

Legg varen i en kategori.jpg

Varen er nå lagt i en varekategori: 

Vare i varekategori.jpg

3. Under "Produkt": Legg inn merke, EAN, pris, lenge, bredde, høyde, vekt

Info under produkter_inkl. nummerering.jpg

1. Merke

Merkekategorier (og varekategorier) opprettes før man oppretter varer.  

2. EAN nummer

For fremtidig annonsering i eksterne kataloger, så krever aktørene at produktene innehar ulik info, blant annet EAN nummer. Dersom det finnes, vil det være lurt å legge dette inn ved opprettelse av varen.
(For mer info om våre eksterne kataloger, se våre moduler for Google Shopping og Facebook Product Feed / Instagram Shopping)

3. Pris 

(Pris 2 og Pris 3 er felter som benyttes stort sett av B2B nettbutikker.)

4. Pakkens høyde, bredde og lengde - for fraktberegning

Husk å ta i betraktning emballasjen ved forsendelse. Det skal sies at vanligvis måler ikke bedrifter alle pakker, for det vil i mange tilfeller bli for tidskrevende, men man legger inn omtrentlige mål. Dersom frakten fakturert til nettkunder går opp med faktura fra frakt-leverandør, så har man truffet på beregningen. 

5. Lager

Ved opprettelse av varer, så har man allerede satt bestemte regler for lagerstatus. Standard lagertekst er "På lager / Bestillingsvare" - men på varekortet kan man overskrive standard utsolgt tekst. 

6. Kjøp

Ved opprettelse av varer så har man allerede satt bestemte regler for kjøp. Alle varer skal kunne kjøpes og de skal kunne kjøpes selv om man er tom på lager. Når tom på lager, så vil standard utsolgt-tekst være  "Bestillingsvare" - så nettkunde blir oppmerksom på at leveringstiden vil være lengre i disse tilfeller.
 

4. Under "Innhold": Legg inn ingress, innhold og produktbilder

Fanen Innhold.jpg

1. Ingress

Ingressen blir automatisk varens SEO beskrivelse.

Dersom du kopierer tekst fra eksempelvis en word-fil, en annen nettside etc. så kopiere du også med formatering derifra. Det kan resultere i at teksten får en annen farge eller en annen font. Vårt tips her vil være å lime teksten inn og ut av notepad / notisblokk før du legger den inn som ingress slik at du fjerner formateringen. (Dette gjelder også for beskrivelse)

2. Beskrivelse 

3. Hovedbilde til varen

Når du trykker på "Velg" så kommer du inn i bildearkivet. Dersom du ikke har lastet opp produktbildet ditt i bildearkivet, så kan du gjøre det ved å stå på bildemappen du ønsker bildet skal lastes opp til og trykk på "Last opp" knappen - se screen shot under: 

Last opp produktbilde_2.jpg

4. Relaterte bilder

Relaterte bilder er gjerne bilder som viser detaljer til produktet eller miljøbilder (Et miljøbilde kan for eksempel være av noen som bruker jakken på en skitur)

5. Importere bilder

Her er en snarvei til import av bilder hvor du kan laste opp produktbilder via import. Ved å navngi hovedprodukt hovedproduktnummer.jpg og relaterte bilder hovedproduktnummer_1.jpg , hovedproduktnummer_2.jpg etc. vil produktbilder legge seg automatisk på produkter i nettbutikken når de importeres. (Her er hovedprodukt lagret som ST101.jpg og relaterte bilder ST101_1.jpg og ST101_2.jpg) Ved å navngi bildene med varenummer, så vil administrasjon av bilder være mye enklere.

Enten bildene har blitt lagt til manuelt eller importert blir de synlig på varekortet slik:

Innhold med bilder.jpg

5. Under "Varianter": Legg inn variansvarer

1. Gå til fanen "Varianter"

2. Velg "Størrelse" i nedtrekks-menyen

3. Legg inn verdier. 

4. Trykk "Generer variantprodukter" 

Variansvarer_1.jpg

Variantprodukter er nå opprettet:

Variansvarer opprettet.jpg

6. Publiser varen og du er i mål! 

1. Ved å trykke på "Lagre" knappen, lagres endringer du utfører, slik at arbeidet ikke går tapt.  

2. Ved å trykke på "Publiser" knappen, publiser du varen og den blir synlig for nettkunder.

Publiser varen.jpg

"Img"

Er du interessert i å vite mer?

Ta kontakt med oss på tlf.: 70 33 21 90, eller skriv til oss via vårt
kontaktskjema.

Kontakt oss